Get Adobe Flash player

 

 

 

PROPOZYCJE

ĆWICZEŃ LOGOPEDYCZNYCH

DLA KAŻDEGO DZIECKA

 

 

Na początku wykorzystaj naturalne okazje, aby pogimnastykować aparat mowy:

  • Kiedy dziecko ziewa nie gań go, lecz poproś, aby ziewnęło jeszcze kilka razy, zasłaniając usta.
  • Gdy na talerzu został ulubiony sos lub rozpuszczone lody - pozwól mu wylizać go językiem.
  • Jeśli dziecko dostało lizaka zaproponuj mu, aby lizało go unosząc czubek języka ku górze.
  • Po śniadaniu posmaruj maluchowi wargi   miodem, kremem czekoladowym lub mlekiem w proszku i poproś, aby zlizał je dokładnie jak miś czy kotek,
  • Przyklej dziecku gumę Mambę lub cos podobnego do podniebienia, poproś aby ściągnęło smakołyk czubkiem języka- przy otwartej buzi!
  • Przy porannym i wieczornym myciu zębów zaproponuj dziecku liczenie zębów lub witanie się z nimi w ten sposób, aby czubek języka dotknął każdego zęba osobno.
  • Przy rysowaniu sprawdź czy twój maluch potrafi narysować kółko (językiem dookoła warg) lub kreseczki (od jednego do drugiego kącika ust).
  • Żucie pokarmów, dmuchanie na talerz z gorącą zupą, chuchanie na zmarznięte dłonie, cmokanie, puszczanie baniek mydlanych a nawet wystawianie języka to też ćwiczenia aparatu artykulacyjnego.


Ćwiczenia  przed  lusterkiem

 

Aby usprawnić język:

mlaskamy,
układamy język w rurkę,
kląskamy (jak robi konik?),
układamy język w „koci grzbiet”,
wsuwamy język w kierunku nosa,
przesuwamy język na boki w jamie ustnej
dotykamy czubkiem języka kolejnych zębów,
formujemy język szeroko i wąsko w jamie ustnej,

malujemy językiem kropki i kreski na podniebieniu,
przesuwamy czubek języka zygzakiem po podniebieniu,
przesuwamy czubek języka od górnych zębów wzdłuż podniebienia oraz po dnie jamy ustnej,
próbujemy dmuchać na czubek języka uniesiony do podniebienia, równocześnie przyciskając policzki dłońmi (język nie może przywierać do podniebienia, żeby powietrze nie przedostawało się bokami)

 

Aby usprawnić wargi:


cmokamy,
prychamy,
na przemian robimy „dzióbek” i rozszerzamy usta,
wydymamy, zaciskamy, rozluźniamy, masujemy wargi palcami,
układamy wargi jak do wymawiania samogłosek: A, O, U, E, Y, I,
przy zaciśniętych zębach, naprzemiennie zakładamy wargi na siebie.

Opracowanie : Jolanta Bartodziej

 

Literatura:
1,,Logopedia’’ I. Styczek
2.,,Vademecum logopedyczne’’ K. Błachnio
3. ,,Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola’’ G. Demel

4. Logopedia, G. Jastrzębowska.