Get Adobe Flash player

O GŁOSCE - R

 

 

Uzyskanie właściwego brzmienia głoski  / R / wymaga czasu, cierpliwości i wielu ćwiczeń. Tradycyjne schematy wywołania głoski, w przypadku R nie mają sensu, głoskę te wywołujemy zupełnie inaczej. Demonstracja artykulacji nie wystarcza, jeśli język nie jest odpowiednio sprawny.

 

Dlatego, by głoska / R / pojawiła się w wymowie twojego dziecka najważniejsze są właśnie ćwiczenia wstępne, które usprawnią język oraz zaczną doprowadzać do wibracji czubka języka. Bez nich może pojawić się głoska [ r] wypowiadana wadliwe ( głoska zdeformowana).

 

Pamiętaj też, że głoska [ r ] jest ostatnią pojawiającą się w zasobie fonemowym dziecka i na pojawienie się jej w mowie  można poczekać do 7 roku życia, pod warunkiem, że nie jest deformowana i realizowana przez prawidłowo wymawianą głoskę [ l ].



WSTĘPNA GIMNASTYKA JĘZYKA -

ĆWICZENIA PRZYGOTOWUJĄCE  DO WYWOŁANIA  R


1 „ Język kosmitów”. Rozpoczynamy od szybkiego wymawiania głosek ttt, ddd, tdtdtdtd, tdntdntdntdn, tede-tede, tedo-tedo, tedu-tedu.
Ćwiczenia prowadzimy przy otwartych ustach gdyż wtedy zmuszamy język do wykonywania ruchów potrzebnych przy td.
2. Wymawiając ddddd przesuwamy palcem pod językiem w prawo i lewo pobudzając go do drgań
3 „ Papierkowe pląsy „ Wąski pasek papieru umieszczamy na czubku języka za górnymi zębami i polecamy dmuchać na język energicznie wymawiając ttt na następnie tr. Wówczas papierek odskoczy.

4. „Guma do żucia” Wyobraź sobie, że twój język to guma do żucia, jest ona w twoim ulubionym smaku. Spróbuj żuć swój język, tak jak zwykle żujesz gumę balonową.
5„Dzień mlaskania”, a to oznacza, że możesz mlaskać do woli,  a mama i tak nie będzie zła. Masz przed sobą swoje ulubione danie, pokaż jak je jesz, nie zapomnij o mlaskaniu. (Możemy wcześniej przygotować okrągłą kartkę, na której dziecko rysuje swoje ulubione danie).
6. „Wyścigi konne” Zamieniamy się w konie, jesteśmy na torze wyścigowym i bierzemy udział w zawodach, liczy się wytrzymałość, wygrywa ten, kto dłużej kląska językiem.
7. „Odpoczynek” Wyścig był bardzo meczący, a konie się bardzo zmęczyły, dlatego otwieramy teraz lekko buzie, język leży płasko na dolnej wardze i parskamy ( wibrują wargi i język ),
8„Karmimy konie” Po odpoczynku czas nakarmić konie, teraz twój język to widły, którymi zbiera się siano dla koni i wrzuca do pojemników. Wysuń szeroki język na dolne zęby, a następnie unieś na górną wargę, pamiętaj, aby język był cały czas szeroki, w przeciwnym razie siano spadnie na ziemię.
9. „Śnieżna chmura” Jesteś śnieżną chmurą, za chwilę na czubek twojego języka położę skrawki papieru, mają one kształt śnieżynek. Twoim zadaniem jest je zdmuchnąć wymawiając energicznie głoskę / t /
10. „Drukarka” Twoja buzia to drukarka, a język to papier. Spróbuj wysunąć język z buzi, przeciskając go przez zbliżone do siebie zęby.
11. „Pieczątki” Teraz twój język będzie stawiał pieczątki na kopertach. Twoje zęby to koperty. Koperty są ułożone na dwóch półkach; górnej i dolnej. Dotykaj językiem każdego zęba osobno, zarówno u góry jak i na dole.
12. : Zamieniamy głoskę w wyrazie: zamiast głoski / r/ spróbuj wypowiedzieć / t / w wyrazach :

TRAWA – TDAWA,    TRABKA – TDĄBKA,   TRÓJKAT – TDÓJKAT,  TRUDNY – TDUDNY  itd.

 

 

 

Opracowanie : Jolanta Bartodziej


Literatura:


1,,Logopedia’’ I. Styczek
2.,,Vademecum logopedyczne’’ K. Błachnio
3. ,,Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola’’ G. Demel

4. Logopedia, G. Jastrzębowska.