rozwoj mowy dziecka
ROZWÓJ MOWY DZIECKA
Jolanta Bartodziej - logopeda
Normy rozwojowe
Normą rozwojową jest, jeśli dziecko w wieku:
0 do 1 roku
rozróżnia kiedy mówisz do niego przyjaźnie, a kiedy się złościsz, komunikuje się z dorosłymi za pomocą krzyku, głuży, gaworzy, powtarza proste sylaby, wymawia pierwsze wyrazy: mama, tata, baba, lala
1 – 2 rok życia to okres wyrazu
wypowiedzi dziecka są jednowyrazowe: np.: kaczka – kaka, pomidor – midol,
rozmawiaj z nim jak najczęściej, prostym językiem, używając łatwych do powtórzenia wyrazów dźwiękonaśladowczych (kura to „ko-ko”, pies to „hau-hau”).
2- 3 rok życia to okres zdania
w tym okresie dziecko wypowiada prawidłowo spółgłoski:
/ p, b, m, f, w, k, g, h, t, d, n, l /
pod konie tego okresu pojawiają się: / s, z, c, dz /
Okres swoistej mowy dziecięcej 3-7 rok życia
Mowę dziecka 3 letniego cechuje:
zmiękczanie głosek: syczących / s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż /
głoska / r / może być wymawiana jak -/ j lub l /
Dziecko 4 letnie:
Utrwalają się takie głoski syczące / s, z, c, dz; / dziecko nie powinno
już ich zmiękczać
Może pojawić się głoska / r /, choć jej opóźnienie nie powinno jeszcze niepokoić
Głoski szumiące / sz, ż, cz, dż / zastępowane są przez syczące / s, z, c, dz /
Dziecko 5- 6 letnie
Wymawiane są już głoski : szumiące / sz, ż, cz, dż/ , choć w mowie swobodnej mogą być jeszcze zastępowane przez : syczące / s, z, c, dz /.
Głoska / r / powinna się pojawiać w wymowie
Dziecko 7 letnie
Dziecko wstępujące do szkoły powinno mieć mowę w pełni uformowaną pod względem fonicznym, dysponować dużym już zasobem słownikowym i poprawnie budować zdania punktu widzenia logiki , gramatyki i składni.
Kiedy udać się do logopedy?
Zaniepokoić powinno, gdy dziecko:
-
- nie gaworzy,
- roczne nie wypowiada sylab,
- podejrzewamy, że nie rozumie naszych poleceń,
- 2-latek nie wypowiada prostych słów ( mama, baba, tata ... ),
- 3-latek nie buduje zdań,
- 4-latek formułuje jedynie zdania proste, równoważniki zdań, wypowiada
zaledwie proste słowa, zniekształca wyrazy, nadal mówi niepłynnie, zacina sie, powtarza sylaby, nie może "wydusić z siebie słowa", - nawykowo oddycha buzią,
- podczas mówienia wsuwa język między przednie zęby,
- deformuje gloski,
- 4-latek nie wypowiada głosek: / k, g, l, ś, ź, ć, dź lub s, z, c, dz /,
- 5-latek nie wypowiada / l / ( np. nadal zastępuje przez j ) albo nie wypowiada
/ r, s, z, c, dz, ś, ź, ć, dź, k, g, ą, ę / - 6-latek nie wypowiada : / sz, ż, cz, dż, r /
- gdy mamy wątpliwości, czy dziecko słyszy.
W przypadku zaobserwowania jakichkolwiek zaburzeń u dziecka, rodzice powinni skontaktować się z logopedą, gdyż nawet nieznaczne trudności, jeśli nie są usunięte w porę, utrzymują się i stają się wadami wymowy.
span style=strong style=MsoNormalcolor: #ffff99;text-align: center;p class=color: #ccffcc; style=
« poprzednia | następna » |
---|